I en värld full av kostråd | PT Corinne

Då var vi igång! Ska bli jätteroligt att få äran att blogga hos Naturalbox framöver och ni kommer hitta många små tips och övningar.

Tänkte att mitt första riktiga inlägg skulle handla om något som ligger mig varmt om hjärtat - Mat. I dagens samhälle läggs det stor fokus på mat, vad man ska äta kontra inte äta, mat som ger dig cancer, mat som gör dig fet eller mat som gör dig smal etc. Någonstans handlar det väl ändå om att vi ska må bra? Vi måste lära oss lyssna mer på våra kroppar och mindre vad alla tidningar säger. Bara för att tidningen säger att ett livsmedel är bra betyder det inte att det är bra för just dig.

När jag ger kostråd till mina kunder brukar jag vara noga med att poängtera att du kan äta allt, men inte alltid.. Jag har märkt att otroligt många människor idag är stressade över att dem gör fel, dem tränar fel eller äter fel enligt vad dem hört eller läst. Min första fråga är alltid, "Varför då, enligt vem då och för vem då?". Det går omöjligt att ge exakt samma kost till alla för vi är alla olika. Självklart finns det livsmedel som är mer näringsrika än andra men det är inte säkert att just alla dessa livsmedel passar dig.

Forskning visar bl.a. att gener kan spela en stor roll i hur du kan hantera livsmedel. Härstammar du exempelvis från Island kan du ha lättare att bryta ned fet mat, varav kanske fetare mat passar din kropp bättre, medan någon som härstammar från medelhavsregionen kanske bryter ned smala proteiner bättre osv. Du har väl själv märkt att du mår bra att vissa livsmedel medan andra livsmedel sätter magen på ända? Vad bör du då äta? Livsmedlet som får dig att må dåligt i 3h efter måltiden trots att det var en "nyttig måltid" eller måltiden som ger dig energi och du känner dig pigg och alert på direkten?

Oumph med potatis och coleslaw
Oumph med potatis & coleslaw

    Jag har själv kommit till en otroligt stor insikt på senaste tiden. Min mage har som bekänt varit kaos och jag går för tillfället på utredning för IBS/Gluten/etc och försöker hela tiden notera vilka livsmedel som passar mig och min mage bra. Exempelvis har jag nästan alltid behövt ta en tupplur efter lunch och middag om jag ätit normal portionsstorlek. Och detta har då varit normalläge, jag trodde helt enkelt att det skulle vara så. Tills den dagen då jag ändrade om en hel del i min kost och bl.a. minskade på mitt köttintag.. Helt plötsligt var jag inte alls trött efter måltiderna utan snarare full med energi och fick behålla en "normalstor" mage (dvs. inte gravid i 7e månaden mage). Jag äter fortfarande proteiner, kolhydrater och fett, dock från andra livsmedel såsom linser, oljor & rotfrukter och mår hur bra som helst. Och då bör tilläggas att min kost var inte dålig innan det. En köttbit, kokt potatis & halva tallriken grönsaker med sås till det. Båda varianterna helt inom mina makros och inga stora kaloriskillnader, bara helt olika livsmedel.

      Chiapudding med granola & bärChiapudding med granola och bär

        Så, lyssnar du på din kropp? Eller lyssnar du på alla andra?


        Corinne Säll
        Corinne Säll

        Författare



        Lämna kommentar